Frida: Yttrandefrihet

Hej!

I morse hann jag slå en kik på aftonbladet innan jag åkte till jobbet. Jag möts av av flera artiklar om ett terrordåd i Stockholm. En man har sprängt en bil och sig själv. Som tur var så vart han själv sitt enda offer. Anledningen till terrordådet ska vara ett missnöje med hur vi har hanterat konstnären Lars Vilks målningar av profeten Muhammed och att vi har kvar våra Svenska trupper i Afghanistan.

Jag blir rädd när jag läser vad som har hänt. Har det här hänt på bombarens eget initiativ eller handlar det om en grupp människor? Kommer vi att få se fler liknande händelser i framtiden? Det som gör mig mest rädd är hur det här kommer att påverka yttrandefriheten? Här i sverige ska man inte vara rädd för att säga vad man tycker, man ska inte vara rädd för att skriva om vad man vill. Man ska inte vara rädd att för att skapa vilken konst man vill. Man ska ha rätt att tro eller inte tro på vad man vill utan att det leder till såna här dåd.

Hur kan man tycka att man har rätt att hota hela Svenska folket till döden bara pga att man själv har andra åsikter? Vad har man för sjuka värderingar om man tänker så? Såna värderingar har ingenting i vårat land att göra. Inte i något annat land heller för den delen.....Det här är sjukt!


Den här bilden beskriver ganska bra hur sjuka saker vissa människor har fått för sig.

Kommentarer
Postat av: Skurkmor

Kan inte annat än hålla med...

2010-12-12 @ 16:51:42
Postat av: Frida

Ja, om det inte vore för att det är en så pass stor grupp människor som tror på detta tok, så skulle en person med dessa ideer klassas som allvarligt psykiskt sjuk.

2010-12-12 @ 21:26:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0