Vi lata 80- talister

Efter att ha läst debatten om alla lata 80 och 90 talister på aftonbladet så känner jag att jag bara måste berätta min syn på saken.

För det första: Man kan inte dra alla över en kam. Visst finns det lata ungdomar...MEN...det finns lata 50 åriga gubbar och kärringar också.

För det andra: Jag kan inte komma på en enda i min umgänges krets som inte strävar efter att hitta ett fast jobb. Är man inte intresserad av att klara av att stå på egna ben så handlar det inte om att man är född på 80 eller 90 talet. Det handlar om att man inte mår bra och inte tror på sig själv.

För det tredje: Att få ett fast jobb är betydligt mycket svårare nu för tiden än förr (då ni som gnäller växte upp). Nu krävs det både en högskoleutbildning och arbetslivserfarenhet. Helst ska man vara en högutbildad 25 åring med 10 års arbetslivserfarenhet för att få ett jobb. Har ni någon bra lösning på den ekvationen?

För det femte: Att ingen ungdom är beredd att ta ett skitjobb är skitsnack. För mig så finns det inga skitjobb...bara dåliga löner och dåliga arbetsförhållanden och jag känner massor av unga som mer än gärna tar såna jobb även om det inte finns en chans till varken en fast tjänst eller möjlighet att förhandla om lönen. Man gör det för att man vill klara sig själv.

För det sjätte: Ni som gnäller! Ni gör det knappast lättare för oss unga att få ett fast jobb med ansvar så länge ni väljer att smutskasta en hel generation. Väx upp och försök att uppmuntra oss unga som inte alltid har det så lätt på arbetsmarknaden. Ni som är så duktiga och flitiga borde väl veta bättre! Borde inte ni agera förebilder istället för att sätta en stämpel på er egen generation som den gnälliga. Arbetsgivare! Ge en ungdom ett jobb och var med och bevisa motsatsen.

 

 

Dessutom! Det är dessa generationer som kommer att ta hand om er när ni blir gamla och sjuka. Det är vi som ska ta hand om er när ni är åldrade och förbittrade över era gnällfyllda liv. Sluta gnäll så kan vi hjälpas åt!




Kommentarer
Postat av: Johanna

Helt rätt! Bara för att man är född ett visst årtionde så är man inte lat per automatik. De flesta kämpar för att få ett jobb. Tar vilket jobb som helst bara för att ha en inkomst, men visst finns det dem som flyter med. Men inte det är inte heller åldersrelaterat i min värld.

2011-02-09 @ 19:17:11
URL: http://divinemadness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0