Frida: Vardags-ambivalens.

Hej!

Den senaste tiden har jag märkt att jag har fått svårare och svårare att ta beslut. Det kanske beror på att Fredrik är borta och jobbar + att jag jobbar natt och knappt träffar en människa varken dag eller natt. Nu har jag blivit så nojjig över vad jag ska göra av min lediga tid att det krävs väldigt lång tid av överläggning med mig själv. Ska jag eller ska jag inte? Ska jag ta en promenad eller inte? Ska jag städa eller inte? Ska jag laga mat eller inte? Ska jag ska jag inte, ska jag? Aaahhh!! Jag blir galen på mig själv. Under tiden jag funderat hade jag hunnit med att göra alla saker, känns det som. Jag brukar inte ha svårt för att bestämma mig men nu skulle jag behöva en sån där svart boll som man skakar och får fram svar av.

Min beslutsångest får mig att tänka på en bok som jag läste för längesedan. En riktig klassiker: Tärningsspelaren av Luke Rhinehart.

Boken handlar om en uttråkad psykolog som en kväll bestämmer sig för att låta tärningen styra hans liv. Han hittar på 6 olika alternativ för vad han ska göra, sen får slumpen bestämma. Hela äventyret börjar med att han våldtar grannfrun (som inte alls hade något emot det)...sedan blir det bara värre och värre. Hela boken är väldigt humoristisk, sinnessjuk och spännande. Den är helt klart värda att läsa.

Man kanske skulle prova tärningen, fast med lite lättsammare alternativ utan så stora konsekvenser. Ibland kan man ju behöva en spark i röven för att ta sig för något och inte bara stå i mitten och trampa.

Goodnight!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0